מאמרים

דף הביתמאמריםשרשרת האספקה | קורס ניהול רכש ולוגיסטיקה מכללת מישלב

שרשרת האספקה | קורס ניהול רכש ולוגיסטיקה מכללת מישלב

איך ניתן לקיים שרשרת הספקה מבלי לדעת שמקיימים אותה הלכה למעשה.

ביום שישי האחרון, הופיע במוסף לנושאי החינוך של "ידיעות אחרונות" בשיתוף "משרד החינוך" , מאמר על "אצה להם כל הדרך" שפתח על העוני בעולם, על ילדים שמתים מתת תזונה! על אף שיש מספיק מזון שניתן לתת להם ולמנוע את מותם.

בוודאי תשאלו מה הקשר בין הכותרת למבוא למאמר זה? ובכן נמשיך להלן להסביר כדי לסגור את המעגל בין המאמר שהופיע במוסף העיתון לבין נושא  "שרשרת ההספקה", שיש להניח שכל אחד חושב שהוא שייך לרכש ולא למוסף החינוך.

כאמור תלמידי גימנסיה העברית הרצליה בתל אביב, יצאו לדרך עם הנתון המטריד שכל שעה מתים 30 ילדים מתת תזונה בעולם. נושא זה החל לפני שנתיים בשיעור פילוסופיה כאשר מנהל ביה"ס, ד"ר זאב דגני, הזמין את התלמידים המצטיינים להצטרף אליו למיגור בעיית הרעב העולמית.

במסגרת שיעורי הבית נשלחו התלמידים לנסות למצוא פתרון לבעיה. במסגרת הצגת הנושא בכיתה לאחר הכנת שיעורי הבית אחת התלמידות הציגה בכיתה את עולם המיקרו – אצות, ולמעשה התלמידים נדהמו לגלות את הערכים התזונתיים שלהן, והוחלט שזהו הפתרון שיש לקדם אותו.

התלמידים עם מנהלם חברו למומחה לגידול אצות בנגב, שהסביר להם על "הספירולינה", המזון העשיר ביותר שקיים בטבע. עלותה של מיקרו-אצות גבוהה במיוחד, לכן עמלו לחפש דרך פשוטה להוזלת המוצר ולהפכו לזמין לכל אלה שצריכים אותו.

אוניברסיטה מרכזית ובעלת שם בגידול אצות הייתה שותפה לדרך בתחילת הפרויקט.

התלמידים חדורי מוטיבציה ראו בפרויקט פריצת דרך ולכן בתחילה החלו לדאוג למאגרי עבודה באזור תל – אביב כאשר המוטו העיקרי היה "עניי עירך קודמים". תלמידי הגימנסיה לימדו את המהגרים כיצד לגדל ולצרוך את "הספירולינה". לשם כך קיימו סדנה שבסיומה ניתנה תעודה למשתתפים כ"מדריך לגידול ספירולינה". מדריכים אלה הוכשרו להפצת הספירולינה בקרב הקהילה בארץ ומחוזות ארצם בחו"ל.

בהמשך משלחת של הגימנסיה יצאה לדרום אפריקה למסע בין שבועיים בקייפטאון, משלחת הגימנסיההתאכסנה בפנימייה עם התלמידים הדרום האפריקאים ולימדו אותם את עקרונות גידולה של הספירולינה וצריכתה.

במקביל לתהליך זה בדרום אפריקה הצטרפו עוד 4 בתי ספר נוספים, שכל אחד מהם לוקח על עצמו להפוך לעוד חוליה משמעותית בשרשרת האנושית המתהווה, ובהמשך הטמעה בקרב הקהילות בדרום אפריקה.

הדרך לא הייתה קלה אבל עם רצון אז ותושייה פתרו בעיות שנוצרו בדרום אפריקה, ללא עזרת המורים על ידי בני ה15  על אף קשיי התקשורת בגלל הבדלי שפות.

לפני כחודשיים נוצר קשר עם ביה"ס במג'דל שאמס ברמת הגולן, ולפני מספר שבועות יצאה משלחת מבוגרים (בשל מחלת האבולה לא אושרה יציאת תלמידים) לקיגלי שברואנדה. בהמשך הגיעו לארץ תלמידים מדרום סודן ללמוד על ספירולינה, תלמידי הגימנסיה העברית הרצליה עוד ימשיכו בהפצת המיזם החשוב לפתרון הרעב בעולם.

העלתי רק חלקים עיקריים של המאמר במוסף החינוך של העיתון "ידיעות אחרונות" כדי להדגיש איך נוצרת שרשרת ההספקה. בנייתה של השרשרת תלויה בבניית החוליות שיוצרות את השרשרת, בניה נכונה תלויה גם ביצירת זרימה נכונה של המידע, קרי: "שקיפות המידע", מכאן כאשר מזרימים את "המידע" בקרב העושים במלאכה והצרכנים הפוטנציאליים ובכך למעשה נוצרת חוסנה של השרשרת, שרשרת זו מובילה מידע שמסייעת בהמשך לבניית החוליות והגדלתה.

מתוך הנחה שזו רק ההתחלה של בניית החוליות, אין לי ספק ששרשרת ההספקה תלך ותגדל בהזרמת המידע קרי: "שקיפות המידע", בכך יש לברך את תלמידי הגימנסיה, מנהלה וכל אלה שהצטרפו לפרויקט חשוב זה ביזמם את החוליה הבסיסית יצרה למעשה את השרשרת הגדולה.

יבורכו כל העוסקים במלאכת קודש זו.

משה אמון

*המכללה שומרת לעצמה את מלוא הזכות לשנות את תכני הקורס והרכב המרצים תוך שמירת ההיקף הכולל של שעות הלימוד ועקרי נושאי הלימוד עפ''י שיקול דעתה המלא

 

 
אנא אשר/י כי קראת את תקנון האתר וכי את/ה מסכים לכל הרשום בו  
לקבלת מידע וידיעון
מלאו את הפרטים
ונציגנו יחזרו אליך בהקדם
שם:  
טלפון:
דוא"ל:    
תחום:  
קורס:  
אנא אשר/י כי קראת את תקנון האתר וכי את/ה מסכים לכל הרשום בו  
צלצל 2028*